Kom i gang

At komme i gang med at lave computerspil er super nemt. Den største barriere er oftest at vide hvor man skal starte. Derfor har vi dedikeret denne side, til at hjælpe Dig igang!

Vi vil løbende prøve at tilføje introduktioner til de forskellige programmer, men alle programmer er udbrede og let tilgængelige, så det burde ikke være svært at finde tutorials og andre introduktioner på programmernes egne hjemmesider. Og husk, Google er din ven!

Spiludvikling er en meget bred term, der dækker sig over flere faglige kompetencer. Selvom mange kun specialisere sig inden for et enkelt felt, er det en rigtig god idé at have kendskab til alle delene af en spilproduktion. De typiske kompetencer der findes i et spilfirma kan beskrives som:

  • Game Design - Hvad er sjovt og hvad er intuitivt for spilleren, og er spillet i det heletaget ballanceret nok, eller vinder det ene hold hver gang? Det er som regel game designerens opgave at sikre alle for en behagelig (eller uhyggelig) oplevelse når de spiller spillet. Ofte kommer game designeren også med idéerne til spillet, men i langt de fleste tilfælde har alle på holdet gode idéer. I de fleste computerspilproduktioner, er det som regel et krav, at man som game designers også har andre kvalifikationer. Det er med andre ord meget svært at få job som game designer, hvis man ikke samtidig er god inden for et andet felt.
  • Grafik - Er et meget bredt kompetence felt, hvor der som regel ansættes folk i de mere specifikke underområder. Kort kan det fordeles på Koncepttegning, 2D-tegning, 3D-modellering og animation af figure og sprites.
  • Programmering - Logikken der får spillet til at virke bliver lavet af en programmør. Arbejdet består som regel i at være god til at sætte systemer op, og skrive dn kode, der fortæller computeren hvad der skal ske, når spilleren klikker på piletasterne.
  • Lyd - En lydmand har ofte til opgave at lave de lydeffekter der bruges i et spil. Basalt set kan det splittes op i tre dele: Effekter (foley), baggrundslyde (ambience) og musik. Mange lydeffekter bliver lavet ved at optage en lignende lyd og tilføje en masse sjove effekter.
I mange hobbyprojekter og små virksomheder flyder rollerne sammen, så det er ikke et sjældent syn at en programmør laver lyd eller en grafiker laver game design.

Som nybegynder er det altid en god idé at snuse lidt til det hele. Derfor er programmet Scratch et rigtig godt sted at starte, da det både gør det nemt for komplet nybegyndere at programmere logikken bag et spil, endda helt uden at skulle skrive en eneste linje kode! Samtidig med at det har et simpelt tegneprogram, og mulighed for at indspille lyde direkte fra mikrofonen i din computer.

Helt ny

Scratch er et online program, designet til nemt at undervise børn i at programmere deres egne computerspil. Dette er derfor ideelt for nybegyndere og forældre, der gerne vil hjælpe deres børn igang med spiludvikling.

Næste skridt

Game Maker tilbyder væsentligt mere fleksibilitet end Scratch, og kan derfor også bruges til at udvikle mere avancerede spil. Faktisk er der mange virksomheder, der bruger Game Maker til at udvikle spil til Android og iPhone.

Grafik

Spiludvikling handler absolut ikke kun om programmering. En meget vigtig rolle inden for spiludvikling er den grafiske del. De fleste computere har allerede et simpelt tegneprogram installeret, men hvis man gerne vil lave noget mere avanceret, skal man ofte have fat i bedre programmer. Adobe Photoshop er et af de mest udbrede tegneprogrammer, inden for spilindustrien den seneste version er dyr, men de har udgivet en gammel version gratis, som har alle de funktioner man har brug for, for at lave flot grafik.

Blender er et populært og gratis 3D-modeleringsværktøj, der kan bruges til at bygge fantastiske figurer til dit 3D spil. Det kan dog være lidt svært for en nybegynder at komme i gang, men der findes et hav af guider og tutorials på nettet.

Til de avancerede spiludviklere

Unity 3D er en af de mere avancerede spilmotorer. Med Unity er det muligt at lave store 3D (og 2D) spil. At lave store spil er altid svært, også selvom Unity gør det meget lettere. Heldigvis findes der rigtig mange tutorials på nettet, om hvordan man som nybegynder kan komme i gang. UNF Game Development Camp har lavet nogle hæfter der gør det nemmere at komme i gang.


  • Blender - Gratis 3D-modelleringsprogram. Blender fungere rigtig godt til spiludvikling, både til begyndere og øvet. Som med mange andre professionelle værktøjer er læringskurven dog ret stejl. Men heldigvis findes der mange guides til hvordan man kommer i gang. De har selv en masse guides på engelsk, der kan hjælpe dig godt i gang, men det er også muligt at finde enkelte guides på dansk. #3D #engelsk #grafik #program

  • Game Maker - Kan bruges til at udvikle avancerede 2D spil, uden det er nødvendigt at skrive kode. Selvom Game Maker er mere avanceret end Scratch, er det stadig et godt sted at starte for nybegyndere. Selvom man sagtens kan lave spil udelukkende ved brug af drag-and-drop, er der også mulighed for skrive kode, så det kan hjælpe til med at give en god overgang fra visuel programmering til "rigtig" programmering. Der findes desuden flere virksomheder, der bruger Game Maker til at udvikle spil til Android og iPhone. Troldspejlet kørte i en periode et kursus på dansk, men ellers er de fleste ressourcer på engelsk. #2D #engelsk #nybegynder #program #visuelt

  • Photoshop - Adobe har det nok bedste tegneprogram på markedet. Desværre er det ikke helt billigt, men der findes en gammel gratis version, som har alle de features man skal bruge for at komme i gang med at tegne fantastiske billeder. Der findes en masse guides til Photoshop, på både dansk og engelsk. #2D #dansk #grafik #program

  • Scratch - Det perfekte program for absolut nybegyndere! Scratch er et super simpelt program, der virker i browseren. I programmet kan der bygges simple spil, ved hjælp af såkaldt "lego-programmering", hvor man sætter logiske klodser sammen, i stedet for at skrive kode. I Scratch kan man både tegne sine egne billeder og optage sine egne lyde, så man har god mulighed for at være kreativ. Selve programmet er oversat til dansk, der er dog få manglende oversættelser primært i hjælpematerialet. #2D #dansk #nybegynder #program #visuelt

  • Unity3D - Profesionelt program til at udvikle spil. Det er ikke et begynder program, men når man først har lært grundlæggende programmering, kan det spare en en masse arbejde. Det er ikke velegnet hvis man gerne vil lære alt fra bunden af. Til gengæld er det rigtig godt, når man gerne vil lave spil af høj kvalitet HURTIGT, hvorfor det også er meget populært til professional brug. #2D #3D #engelsk #program #programmering